A HANG

1992-ben, másodéves színművészetisként kezdtem szinkronizálni, narrálni, hangomat kölcsönözni reklámokhoz vagy rádiójátékokhoz. Töb, mint ezer film- és sorozat szinkron van mögöttem, Ben Affleck, Paul Rudd, Sam Worthington, Joseph Fiennes, Guy Pearce, Gary Oldman, Mark Wahlberg szólalt meg magyarul általam, olyan szerepekben, mint Tölgypajzsos Thorin, Mr. Spock, Syrius Black, Batman vagy Zod tábornok, és sorolhatnám. Nyolc éven át voltam a Duna Televízió, később az Ozone Tv arculati hangja, jelenleg az M5 Televízió station voice-a vagyok.

Számomra a hang nem csak munka, hanem az évek során a hobim és szenvedélyem lett. Házi stúdiómban készítek narrációkat, reklámokat, illetve új projektként az általam írt monodrámákat dolgozom fel hangjátékként, amiket majd elérhetővé is teszek valamilyen online felületen. 2013-ban– Lars von Trier nyomán fogalmaztam meg a V. D. M. kiáltványt, melyet most saját hangjátékaimmal kapcsolatban elevenítek fel, hogy a hang visszakaphassa azt a természetes hangzását és karakterét, mely a rengeteg igénytelen szinkron és gyenge kvalitású hangjáték közt elveszni látszik.

V.D.M.

VOICE DOGMA MOVEMENT

Mozgalom a médiában hallható hang természetes felvételi és lehallgatási minőségének helyreállításáért. Az alábbi kiáltványban a Dogme95, filmes alkotói mozgalom elvei alapján az alábbi szabályokat hirdetem meg hangjáték felvételezéséhez és készítéséhez.

Kiáltvány

  1. Hang csak valódi helyszínen felvételezhető.
  2. Jelenetet csak olyan helyszínen lehet rögzíteni, mely a lehetőségekhez mérten leginkább közelít a forgatókönyv szerinti lokációhoz. A felvételeket a helyszínen valóságosan a forgatókönyv szerinti napszakban és időjárási körülmények között kell rögzíteni.
  3. Zene csak valódi helyszínen, nem megrendezetten rögzíthető és csak az adott produkcióhoz. Mások által, máskor és máshol készített semmilyen felvétel nem használható fel.
  4. A felvételi mikrofonok hangja elektromos, elektronikus effekttel sem a felvételezéskor, sem a keverésen nem módosítható vagy befolyásolható.
  5. A hangerőt a hangmérnöknek valamennyi munkafázisban manuálisan és valós időben kell kezelnie.
  6. A zörejeket és hanghatásokat mindig az adott jelenet szereplőinek, szerepük szerint, valós kellékekkel kell előállítaniuk.
  7. Egy jeleneten belül nem lehet belső vágás, a jelenet csak a felvételkor folyamatosan rögzített hosszában és hangzásában kerülhet keverésre és a többi jelenettel való összeillesztésre.
  8. A felvételkor lehetőleg a legjobb minőségű és hangzásvilágú felvételi eszközöket kell használni, melyek kompromisszumok nélkül képesek visszaadni a szereplők és a környezet természetes hangjait és hangképét.
  9. A produkciókat tilos profitorientáltan, anyagi szempontok szerint szervezni és megrendezni.
  10. A rendező nevét nem lehet feltüntetni.

Budapest, 2013. július 10.